dinsdag 19 december 2017

23e Kerstbierfestival in Essen.


Dit jaar werd op 16 en 17 december het kerstbierfestival voor de 23e keer georganiseerd met een bierlijst van maar liefst 217 bieren, waarvan 21 van het vat met een wissel vat op zondag. Ik moest even rekenen, maar dit moest voor mij de 20e keer zijn geweest dat ik het kerstbierfestival in Essen bezoek.  Voor mij is het een soort reünie geworden met vrienden.

Zoals altijd spreken wij op zondag rond 12:00 uur af voor de Heuvelhal in Essen. Als wij daar aankomen zie ik voor het eerst in al die jaren een enorme rij staat voor de deur staan. Na 20 minuutjes kunnen wij onze entreekaartjes laten scannen en krijgen wij voor het eerst de biercatalogus in A4 formaat mee en deze blijft net zoals voorheen duidelijk en overzichtelijke.



Als wij allemaal binnen zijn zoeken wij weer een plekje in de aangeklede grote sporthal en het enige wat ik mis is wat zachte achtergrond muziek.










Net als andere jaren ga ik weer opzoek naar bieren die ik nog niet heb geproefd en ik moet zeggen dat er dit jaar kwalitatief  beter bieren staan als afgelopen jaar of heb ik vorig jaar pech gehad en toen de miste bieren uitgekozen J . Mijn favoriet voor van dit jaar was de December Flower van  Microbrouwery Whity Pony uit Italië. Dit bier wordt gebrouwen bij Brouwerij Het Nest in Oud-Turnhout. Een mooi complex bier met smaken van sinaasappelschil, koriander, vanille, honing en karamel.

Het was al met al weer een geslaagde middag.


Maurice Hermans



Geen opmerkingen:

Een reactie posten